700 zł. na pierwszą osobę i 600 zł. na czterech kolejnych członków rodziny mogą otrzymać uchodźcy z Ukrainy w ramach pomocy, jakiej udziela Biuro Wysokiego Komisarza Narodów Zjednoczonych ds. Uchodźców (UNHCR).

O pomoc finansową mogę ubiegać się osoby, które uciekły z Ukrainy i przybyły do Polski w dniu 24 lutego 2022 r. lub później. Wsparcie finansowe udzielane jest raz w miesiącu, na okres minimum trzech miesięcy. Aby zakwalifikować się do programu, nie trzeba być obywatelem Ukrainy. Osoby, które posiadały legalny pobyt w Ukrainie i mogą to udowodnić, a musiały uciekać z kraju w wyniku wojny, również otrzymają wsparcie.

By ubiegać się o pomoc humanitarną w wysokości 700 na jedną osobę i 600 zł na kolejne osoby w rodzinie, należy umówić się na wizytę w centrum UNHRC. Obecnie możliwe jest umówienie rozmowy na terenie Warszawy, ul. Kamionkowska 11, 03-805 Warszawa, ale punkty rejestracji będą otwierane także w innych miastach — zapowiadają przedstawiciele agendy ONZ.

By umówić spotkanie, należy wypełnić ten formularz: https://enketo.unhcr.org/x/NWiTKwry  Do jego wypełnienia, konieczny jest polski numer telefonu — jeden na każdego dorosłego wypełniającego wniosek. Na samo spotkanie należy zabrać paszport, dowód osobisty lub inny dokument tożsamości. Potrzebny będzie też dokument potwierdzający datę wjazdu do Polski.

Podczas spotkania osoby ubiegające się o wsparcie zostaną poproszone o złożenie odcisku palca. Jest to związane z procedurami bezpieczeństwa przekazywanych środków. Jak zaznacza UNHCR, spotkanie nie oznacza rejestracji beneficjenta wsparcia jako uchodźcy. Po wizycie w centrum i rejestracji, beneficjenci programu otrzymają SMS z unikatowym numerem BLIK i informacją o kwocie pomocy. Następnie w ciągu siedmiu dni należy wypłacić pieniądze z bankomatu, wybierając opcję "wypłata BLIK". Do wypłaty konieczne będzie hasło, otrzymane podczas rejestracji. Co bardzo ważne, należy wybrać od razu całą kwotę, ponieważ kod BLIK jest jednorazowy. Pieniądze można wypłacić  z większości bankomatów w Polsce — Santander Bank, PKO BP, Millenium, BNP Paribas, mBank, ING, SGB, Euronet, Planet Cash.

Po upływie miesiąca osoba objęta programem otrzyma SMS z nowym kodem BLIK, by wypłacić kwotę wsparcia na kolejny miesiąc. Co ważne, zmiana numeru telefonu, utrata kodu BLIK lub hasła skutkuje koniecznością ponownej wizyty w centrum rejestracyjnym.